A parfüm luxuscikk.

Szálljunk vitába néhány mondat erejéig ezzel a megállapítással, ugyanis a luxus relatív fogalom, melynek megítélése koronként, társadalmi csoportonként és egyénenként változik. Így volt ez mindig és így lesz a jövőben is.

Akadnak ugyan jellemzők, kapaszkodók, melyek alapján eldönthetjük, hogy igaz-e vagy sem a fenti állítás, azonban manapság, amikor évente több ezer új parfüm kerül a boltokba és szinte zavarba ejtő a kínálat, sokszor nem az az egyetlen eldöntendő kérdés, hogy mennyit tudunk vagy akarunk áldozni egy parfümre, hanem az is, hogy melyiket választjuk?

Létezik azonban egy varázsszó a parfümök világában, melyre hezitálás nélkül mondhatjuk, hogy luxus: mégpedig a NICHE.

Egy niche illat - a tévhittel ellentétben - nem azért luxus, mert a gazdagok kiváltsága és megvásárlása lyukat éget a zsebünkbe, sokkal inkább azért, mert lenyűgöző élményt nyújt kiemelkedő minőséggel kombinálva. A niche parfümházak szigorúan ügyelnek a legapróbb részletekre is, különös gonddal választják ki az illat-összetevőket, melyek közt gyakran meghökkentő, szokatlan alapanyagokat is találunk (például tinta, vinyl, mosott ruha illata, szarvasgomba, bársony vagy papír). Épp ezért a legtöbb niche illatot igen nehéz kategorizálni, egy-egy illatcsoportba beilleszteni.  

Ugyancsak jellemző, hogy számos niche parfüm csak néhány hónapig vásárolható meg limitált, számozott példányban. Az pedig szinte kőbe vésett, hogy a népszerű drogériák, üzletláncok polcain hiába keressük azokat: csak a márka saját boltjaiban, igényes parfüm webáruházakban, niche illatokat forgalmazó kisebb szaküzletekben, illetve patinás, nagy múlttal rendelkező áruházakban érhetők el, mint például a londoni Harrod’s, a New Yorkban található Bergdorf Goodman vagy a Printemps Párizsban.

Nem ritka, hogy a niche manufaktúrák személyes kapcsolatot ápolnak a vásárlókkal, ismerik nevüket és egyéni preferenciáikat, valamint számos alapelvet betartanak annak érdekében, hogy megőrizzék arculatukat: ilyen például az az elv, hogy nem élnek a reklámok adta lehetőségekkel, kivéve néhány folyóiratban megjelenő cikket vagy prominens médiában leadott interjút. Számukra a jó hírnév és a csúcsminőségre való törekvés a legjobb módszer a parfümök reklámozására.

Ha egyedi, személyes illatot szeretnél viselni, ajánlunk néhány márkát, melyet érdemes kipróbálni:

Amouage 

Az Ománi Szultánság, ahol a parfümkészítést soha nem sietik el, hanem évekig tartó türelem és
kemény munka kiteljesedése. Az Amouage szigorúan csak olyan csúcsminőségű alapanyagokat
válogat össze, mint az ománi ezüst tömjén, az ománi rózsa vagy mirha.
Valamennyi Amouage parfüm a legszigorúbb minőség-ellenőrzésen esik át, a gyönyörű palackokra
pedig kézzel ragasztják az arany díszítéseket.

Annick Goutal

A francia Annick Goutal azon kevés parfümház egyike, mely saját parfümőrt foglalkoztat.
A márka ragaszkodik a minőséghez és eredetiséghez azáltal, hogy mindent - az illatok összeállításától
kezdve a csomagolásig - kizárólag Franciaországban és kézzel készítenek,
külön-külön szakértőket alkalmazva az összes gyártási folyamatra.

Creed

Az 1700-as években, James Creed által Nagy-Brittaniában alapított Creed cég már a királyi családnak is
készített illatszereket, beleértve Viktória királynőt. Most, generációkkal később a társaság továbbra is
családi tulajdonban van, Oliver Creed vezeti, aki ragaszkodik ahhoz, hogy minden egyes
parfüm-összetevőt kézzel lemérjenek, keverjenek és szűrjenek pont úgy, mint évszázadokkal ezelőtt.

Jo Malone

A Londonban alapított Jo Malone parfümház a világ egyik legismertebb niche márkája.
A márka védjegye „az illatok sokszínű sora”, amelyet úgy alakítottak ki, hogy viselőjük több különböző
Malone illatot egymásra fújhat, azaz „rétegezheti” a parfümöket.

Maison Francis Kurkdjian

Francis Kurkdijan 26 éves korában alkotta meg a Le Male-t Jean Paul Gaultier számára, amely továbbra is a
világ egyik legnépszerűbb parfümje. Miután több mint 40 illatot készített más nagyobb divatházak számára,
megalapította saját parfümházát, amelyet az olyan intézmények, mint például a WWD áttörésként ismert el.

Mancera

A Mancera márka alapítója, Pierre Montale Párizsban, a Place Vendom-on nyitotta meg első fényűző üzletét 2008-ban.
A niche parfümök szerelmesei a legszebb anyagokkal találkoznak a Mancera parfümökben,
mind összetételüket mind az őket kísérő esztétikát tekintve.
Régi illatok új, modern értelmezése Art Deco ihlette csomagolásban, melyen mindig
megtalálható a jellegzetes Mancera minta.

Serge Lutens

A Serge Lutens parfümök rendkívüli, összetett és titokzatos világba repítik a
parfümök szerelmeseit: szép álmok és tiszta érzelmek világa ez, ahol a legértékesebb,
leghitelesebb és legritkább esszenciák egyedi harmóniában egyesülnek.

Xerjoff

Az olasz luxusmárkát Sergio Momo alapította 2003-ban. Napjainkban Xerjoff parfümökből értékesítik a legtöbbet
Európában és a Közel-Keleten. Illataikhoz a legfinomabb alapanyagokat használják, palackjaikat kvarckőből,
muranoi üvegből és más értékes anyagból készítik, így azok önmagukban is valóságos művészeti alkotások.

 

A luxus fogalma túlmutat a megfogható, megszerezhető dolgokon: egyet jelent a szabadsággal, hogy azzal foglalkozzunk, ami  fontos számunkra és jól érezzük magunkat - mindez pedig már önmagában is luxus. Egyszerűen fogalmazva a luxus lényege mindig a kiemelkedő minőség, de a birtoklás mellett az élmények átélése ugyanolyan jelentőséggel bír.

Ha nichet választasz, egyben különlegeset és merészet választasz, mely egyedülálló élményt ad minden egyes palack kinyitásakor és minden cseppjében értéket találsz.  

 

Fenti niche márkák illatait megvásárolhatod a parfum.hu webáruházban.

Perfumum.hu