A kutyának jelen esetben neve is van, úgy hívják: IFRA

Fontosnak tartom az elején leszögezni: szeretnék, mégsem tudok  tárgyilagosan írni erről a témáról, tehát egy erősen szubjektív elmélkedés következik.

Nézzük a hivatalos meghatározást: az International Fragrance Association az illatszeripar önszabályozó képviselő-testülete világszerte. Fő célja az illatanyagok biztonságáról gondoskodni egy tudományos programon keresztül. Az IFRA teszi közzé az illatanyagokra vonatkozó felhasználási előírásokat, korlátozza vagy tiltja az összetevők használatát a Fragrance Materials Institute kutatóintézet megállapításai alapján, amely az illatanyagok biztonságára vonatkozó adatokat gyűjti össze. Az IFRA 1973-ban alakult, székhelye Svájcban, Genfben található.

Azt egyelőre nem sikerült kideríteni, kinek a buksi fejében született meg a gondolat, hogy kellene egy ilyen képviselő-testület. Gyanítom, hogy napokig nyomozhatnék a korrekt válasz megtalálásáért, de nincs hozzá humorom. Nekem úgy tűnik, az IFRA  egyszerűen kinőtt a semmiből, és azt gondolja, hogy jogosult eldönteni, milyen összetevők milyen arányban kerülhetnek illetve nem kerülhetnek bele egy parfümbe. Legyen az az illat százezrek kedvence évek óta, vagy egy újonnan megjelenő parfüm. Igen: évtizedek óta gyártott klasszikusok összetételét is megváltoztatják az IFRA előírásai miatt/szerint, ez az oka annak, hogy szeretett parfümünk illata manapság már nem olyan, amilyennek régebben megszoktuk, megszerettük. Parfümös berkekben az a mondás járja, hogy az IFRA = az igazi parfümkészítés halálával. Ami nagyon rosszul hangzik…

YVES SAINT LAURENT - OPIUM (1977)

Több sebből is vérzik a hangzatos, vagy sokkal inkább álszent „kötelességünk megóvni az embereket a káros összetevőktől” IFRA-szlogen:

1.) Manapság nehéz olyan összetevőt, fűt-fát-virágot találni melyre valaki, valahol a nagyvilágban nem allergiás. Ma a jázmin, holnap a gyöngyvirág, holnapután a mandarin kerül fel az IFRA tiltólistájára. A természetes, jó minőségű összetevők sorra tűnnek el a parfümökből, átveszik  helyüket a mesterségesen előállított illatmolekulák. Egyre több illatpiramisban található szintetikus illatjegy, mint pl. Calypsone, Ambroxine, Hedione. Vajon ezek mennyivel ártalmatlanabbak egy tiszta növényi összetevőnél ? A kérdés költői volt: a mesterséges illatvegyületek nagy részben hibáztathatók a mai allergiás megbetegedések sokaságáért – és a kör itt bezárult.

2.) Úgy gondolom, hogy felnőtt emberként tudok magamra vigyázni,  ha allergiás vagyok a tölgymohára, fáj tőle a fejem,  prüszkölök, akkor kerülöm a tölgymohát tartalmazó illatszereket. Eleve nincs ínyemre az ilyen erőszakos anyáskodás, és köszi szépen nem kérek abból, hogy egy multik által erősen támogatott szervezet, társulás, egyesület (nevezzük bárminek) megvédjen saját magamtól. Ha úgy döntök, hogy degeszre tömöm magam eperrel, pedig tudom, hogy másnap tetőtől talpig csalánkiütéses leszek tőle és két hétig vakarózni fogok, akkor is jogom van eperrel „mérgezni” magam  – vagy esetleg betiltják majd az epret, mint ehető gyümölcsöt ? Vajon egyszer eljutunk odáig is, hogy egy önmagát életre hívó szervezet tiltólistára teszi a cukrot, tejet, búzalisztet ? Hiszen rengeteg ember diabeteses, glutén- vagy laktózérzékeny.

Egyes országokban már-már legális a füves cigi, de belekötnek a verbenaba mint ártalmas-allergén parfüm-összetevőbe? Miért nem hagyják meg nekünk, fogyasztóknak a választás lehetőségét ? Ezt magyarázza meg nekem valaki, mint egy ötévesnek !

YVES SAINT LAURENT - OPIUM (2009)

AZ IFRA folyamatosan mantrázza, hogy ők nem törvényeket hoznak (még az a szerencse), csupán ajánlásokat tesznek és azokat csak IFRA-tagoknak kell betartaniuk. A bibi mindössze annyi, hogy majd minden parfümház IFRA-tag.
Kerülgethetem ezt jobbról, balról, lóugrásban, mindig ugyanoda lyukadok ki: szó nincs itt egészségünk megóvásáról, igazi elkötelezettségről. Ez sem szól másról, mint üzleti érdekekről és pénzről. Azzal, hogy az IFRA a természetes alapanyagok nagy részét tiltólistára teszi, hatalmas piacot teremt a szintetikumokat gyártó multiknak.  Lobbi és minél nagyobb profit – ennyi a varázslat. 

És még mondja valaki, hogy a pénznek nincs szaga !??

 

Marcsi - vezető szerkesztő
Perfumum.hu