A parfümök világában gyakran találkozhatunk a niche kifejezéssel, és sokszor hajlamosak vagyunk  egyenlőségjelet tenni e jelző és a nehezen beszerezhető, méregdrága illatok közé. Ez azonban nem mindig igaz, vagy ha mégis, az nem divat és márkanév függvénye.  Járjuk körbe kicsit alaposabban ezt a témát !

Niche (francia) szó jelentése:
1.) szó szerinti fordításban: fülke, zug
2.) az üzleti életben: szűk piaci keresletet kielégítő termék

A nagyüzemi, ún. mainstream parfümgyártás mellett egyre több niche manufaktúra jelenik meg világszerte, melyet nem egyszer olyan tehetséges „orrok” és szakértők alapítanak, akik a multinacionális üzleti filozófiát sutba dobva egyedit, különlegeset szeretnének alkotni, miközben szabadjára engedhetik fantáziájukat. A nichek függetlenek, nincsenek szigorú szabályok és nincs szigorú költségvetés: a niche parfümök – az olcsóbb, szintetikus alapanyagok helyett - elsősorban természetes, minőségi és ritka összetevőkből készülnek, bonyolult és meglehetősen költséges technológiával. Nem fukarkodnak az illóolajjal sem, így leginkább EDP töménységű parfümök készülnek, de a Perfume Extract sem ritka a kínálatukban (lásd még „EDP, EDT és társaik” c. írást).

A niche parfümházaknak nem célja a „tömegek” kiszolgálása, inkább konkrét és/vagy különleges ízléssel rendelkező vevők számára készítik illataikat.
A nichek közt sokkal több unisex, mint külön-külön nők/férfiak számára készült parfümöt találunk: ennek oka, hogy a nemek szerinti kötöttség helyett inkább az egyéni ízlés és személyiség kifejezését tartják fontosnak. Egyáltalán nem ritka, hogy rendkívül magas elvárásokkal rendelkező, egyéni megrendelők kívánságai szerint kevernek ki egy-egy illatot.

Éppen ezért (mondhatni szerencsére) a niche nem követi a trendeket, nem is érdekli, hogy mi az aktuális divat.  A niche megteheti, sőt meg is teszi, hogy ha az adott évben nem megfelelő minőségűek az alapanyagok, akkor abban az évben nem készít új illatot. A niche használói nem trendet akarnak vásárolni, hanem valódi egyéniségre, igazi luxusra vágynak – és a niche igazi luxusnak számít.

A nichek közt válogatva kísérletező kedvünket bátran kiélhetjük, izgalmas és különleges illat-kompozíciókat találhatunk, rendszerint tökéletesen megtervezett, sokszor műalkotásnak is beillő üvegekben.

Természetesen mindenki maga dönti el, hogy hol a határ, mennyit hajlandó áldozni egy illatra, mit talál drágának avagy megfizethetőnek, azonban érdemes néhány percig elmélázni az ár-érték arányon, már ami a niche kontra mainstream parfümöket illeti …. ezt a témát egy későbbi írásunkban fogjuk boncolgatni.

Örömteli fújkálást kívánunk !

 

Perfumum.hu
Marcsi - vezető szerkesztő